Innowacja ,,Kreatywna matematyka’’
W II półroczu kontynuowaliśmy działania projektowe. W ramach czwartego modułu ,,Matematyka na wesoło’’ uczniowie urządzili ,,Polowanie na muchy’'. Do wykonania tego zadania posłużyły im listy z działaniami matematycznymi, obrazki z muchami i packi. Dzieci ćwiczyły wybrane umiejętności matematyczne, a przede wszystkim szybkie i sprawne liczenie. ,,Sensoryczna matematyka’’ tak brzmiał piąty moduł, którego realizacji podjęli się uczniowie. Celem tego modułu było zaangażowanie zmysłów w naukę matematyki oraz rozwijanie motoryki małej i grafomotoryki. Na zajęciach uczniowie stworzyli sensoryczne modele cyfr. Do wykonania ich wykorzystali wszystko, co wpadło im w ręce. Cyfry, które wykonali były przestronne, różnorodne pod względem wielkości i kolorów, użytych faktur i dostarczały im wrażeń dotykowych. W ramach szóstego modułu ,,Matematyka na sportowo ‘’dzieci bawiły się w kółko i krzyżyk. Za pomocą różnych przyborów, które były bazą do gry utrwaliły pojęcia: poziom, pion, skos oraz ogólne zasady gry. Na zajęciach uczniowie rozwijali umiejętności logicznego i strategicznego myślenia oraz doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Poprzez wykonanie zadanie z siódmego modułu ,, Matematyka jest wszędzie ‘’ uczniowie rozbudzali aktywność i samodzielność. Podczas spaceru zbierali– patyki, liście, kamyki, kwiaty –tworzyli obrazki z materiału żywego. Sposób układania materiałów opierał się na zachowaniu osi symetrii. Podczas wykonywania tych prac dzieci wykazywały się inwencją twórczą. Realizacja tego modułu pokazała wszystkim, że zajęcia matematyczne w tej formie mogą być naprawdę interesujące. To doskonała okazja do treningu matematycznych umiejętności, doskonalenia koncentracji uwagi i skupienia, a także prezentacji kreatywności, pomysłowości, okazja do nauki i współdziałania w grupie oraz mniejszych zespołach. Innowacja dążyła do wzmocnienia umiejętności współpracy między uczniami oraz podniesienia wiary we własne możliwości. Wspólne działania projektowe rozwijały kompetencje społeczne, zacieśniały więzi, rozwijały komunikację interpersonalną oraz umiejętność poszukiwania rozwiązań. Innowacja składała się z ośmiu modułów, z których wszystkie udało się zrealizować w terminie. Tematyka zadań pozwalała na ich realizację w sposób kreatywny oraz dawała możliwość dostosowania do indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci. Wszyscy uczniowie świetnie poradzili sobie z realizacją tych zadań. Zwieńczeniem naszego udziału w innowacji jest uzyskanie certyfikatu dla placówki i dyplomów dla uczniów.
Elżbieta Stenka
Dodaj komentarz
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!