PRZESTRZEŃ
Z roku na rok staramy się wzbogacać i aranżować przestrzeń szkolną tak, by sprzyjała uczeniu się i odpoczynkowi uczniów. Największą inwestycją w roku szkolnym 2016/2017 było wykonanie projektu i części prac „Szkolnego ogrodu zmysłów”.
Szkolny Ogród Zmysłów zaprojektowaliśmy tak, aby w zintensyfikowany i celowy sposób oddziaływać na wszystkie receptory uczniów. Chcieliśmy, by poza funkcją relaksacyjną i spacerową pełnił także funkcję terapeutyczną, naukową, dydaktyczną i zabawową. W związku z powyższym wydzieliliśmy osiem stref tematycznych, które wzajemnie się uzupełniają:
Strefa edukacyjna - tu podstawowym elementem architektury jest otwarta altana z wydzielonymi miejscami siedzącymi dla poszczególnych grup wiekowych OP, EW, kl. IV-VI i I-III PG w celu prowadzenia obowiązkowych zajęć lekcyjnych lub spotkań integracyjnych. W pobliżu zorganizowano miejsce na ognisko i umieszczono przyrodnicze tablice informacyjne.
Strefa zapachowa - w strefie zapachowej możemy wyczuć zapachy roślin kwitnących sezonowo ale i tych, których liście na stałe posiadają olejki eteryczne. Zapachy roślin można poznawać poprzez zbliżenie się do nich lub rozcieranie w dłoni. Generalnie dzielą się na te, które pachną i na te, które kojarzą się z jedzeniem tymianek, szałwia, czosnek, lilia, rojniki, turzyca, hiacynt, cyprysik groszkowy, jałowce, świerki, sosny.
Strefa dźwiękowa - zmysł słuchu wykorzystujemy także słuchając szumu wody w fontannie, kaskadzie, wiatru w gałęziach, śpiewu ptaków, szelestu liści czy chrzęstu żwiru pod nogami. Szmer wody działa relaksująco i wyciszająco. A zamykając oczy zaczynamy więcej słyszeć, nasłuchiwać, odbierać dźwięki, które wcześniej uchodziły uwadze. Oprócz instrumentów muzycznych możemy także znaleźć krzewinki, byliny o kolorowych liściach i kwiatach jak: grążel żółty, pałka wąskolistna, sit rozpierzchły, serduszka okazała, tawuła brzozolistna, miskant chiński, modrzew japoński, świerk biały…
Strefa smakowa – strefę smakową głownie wypełnia skwerek warzywno-owocowy, w którym rozkoszować się można wielością smaków: porzeczek, malin, agrestu, borówki, marchewek, rzodkiewek, sałaty, pomidorów, ogórków…
Strefa wzrokowa - strefę wzrokową stanowią głównie drzewa iglaste i liściaste poprzedzające rozległą linię horyzontalną za szkołą. Tu nie tylko ćwiczymy narząd wzroku patrząc daleko w przestrzeń ale także blisko obserwując linie budki lęgowe na drzewach.
Strefa dotykowa - strefa dotykowa to głównie ścieżka sensoryczna wykonana z różnorodnych pod względem faktury materiałów: kamieni, drewna, piasku, żwiru, bali itp. Atrakcję stanowią tajemnicze dołki wypełnione wodą.
Strefa wellness - to różnorodne ukształtowanie terenu z torem saneczkowym, urządzeniami sportowymi i sprawnościowymi fitness a także wymarzone miejsce na gry ruchowe, umysłowe typu: siatkówka, dwa ognie, tenis stołowy, szachy, warcaby, kółko i krzyżyk, jenga itp.
Strefa badawczo-meteorologiczna - służy pierwszym naukowym krokom badawczym uczniów. Tu dzieci codziennie mogą sprawdzić temperaturę powietrza, wilgotność i odnotować zebrane dane w kalendarzu pogody. Oprócz stacji meteorologicznej są hotele dla zapylających owadów, dzikich pszczół krążących wokół bogatej roślinności na skalniaku szkolnym. Są także domki dla zwierząt (nadal wyczekujemy na jeża! :-()