RoLA – Radośnie o Lekcji Artystów
Zabawa w teatr była jednym ze sposobów nauczania i wychowania naszych najmłodszych. Dała możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami, chwilowego obcowania w świecie iluzji. Dzięki kontaktom ze sztuką teatru przedszkolaki rozwijały myślenie, inteligencję, wyobraźnię, poznały skutki zachowań bohaterów, utożsamiały się z nimi, poznały normy społeczne, wartości, analizowały zachowania bohaterów pozytywnych i negatywnych. Zabawa w teatr rozwijała w przedszkolakach ich naturalną twórczość, ciekawość otaczającego świata poprzez śpiew, taniec, ruch sceniczny a przede wszystkim improwizację. Podczas zajęć najczęściej wykorzystywano:
Małe formy teatralne:
W roli widza…-wyjazdy na przedstawienia teatralne tj.:
Każdy z ww. wyjazdów był dla naszych najmłodszych swoistym świętem, ciekawym przeżyciem, na które z niecierpliwością zawsze oczekiwały.
Profesjonalne warsztaty teatralne
Warsztaty teatralne prowadzone przez aktorów zazwyczaj przed lub po zaplanowanym spektaklu budziły najwięcej emocji. Wówczas dzieci mogły porozmawiać z wymarzoną postacią, dotknąć rekwizytów, spróbować swych umiejętności scenicznych albo wykonać ulubioną lalkę. Podczas spotkań przedszkolaki brały także udział w zabawach ćwiczących dykcję, emisję głosu, kontrolę nad swoim ciałem, wchodzenie w różne role, bawiły się również w „udawanie” różnych czynności. Poznały także pracę aktora za kulisami.
Pierwsze kroki przed publicznością szkolną
Każde przedstawienie dla społeczności szkolnej chyba najwięcej emocji kosztowało rodziców, którzy denerwowali się przed każdym występem. Wcześniej jednak dokładali wszelkich starań by kostium teatralny ich pociech był nieskazitelny I zawsze perfekcyjny. Natomiast brawa nauczycieli i uczniów szkoły na koniec przedstawień były dla nich czymś bardzo ważnym, wyjątkowym.
SToP – Słowem Tańcem o Profilaktyce
Grupa teatralna SToP po raz pierwszy przystąpiła do projektu, który skierowany był do najmłodszych uczniów naszej społeczności szkolnej. Dzieci miały okazję uczestniczyć w spektaklu opartym o scenariusz bajki „KRÓLEWNA ŚNIEŻKA I SIEDMIU KRASNOLUDKÓW”. Aktorzy i młodzi reżyserowie zaadaptowali scenariusz bajki, wprowadzając do niego wiele humorystycznych elementów, w tym postacie z innych bajek. Zmodyfikowali także wybrane wątki. U nas zatruta połówka jabłka trafiła nie do królewny, lecz macochy. Delikatna Śnieżka znała tajniki wielu sztuk walki, a królewicz uganiał się za brzydką ropuchą. Narratorami były dwa potężne drzewa, które nawiązywały dialog z bohaterami bajki. Przedstawienie było również inspiracją dla młodych widzów, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w świecie teatru, realizując projekt TEATROMANIA. W ramach współpracy zespół scenograficzny grupy SToP zaprojektował i wykonał rekwizyty do przedstawienia najmłodszych członków naszej społeczności szkolnej
Efektem drugiego projektu teatralnego było przedstawienie profilaktyczno-edukacyjne „CYBERCYRK”, oparte na autorskim scenariuszu klaunady. Nasi uczniowie poruszyli w nim wątki zagrożeń związanych z wirtualnym światem. Dla kontrastu aktorzy ubrani w stroje klaunów, głosili monologi, będące zwierzeniami młodych ludzi, którzy borykają się z różnymi problemami życiowymi, tj.: uzależnieniem od gier komputerowych, groomingiem, przemocą seksualną, stalkingiem oraz anoreksją i bulimią.
Działania w obszarze profilaktyki grupy teatralnej SToP, to także obrazy taneczno-teatralne, które zostały opracowane na potrzeby występu wokalnego do piosenki „Szczęśliwym być” w ramach powiatowego Festiwalu Piosenki o Zdrowiu. Nasi liderzy wspierali również uczniów realizujących projekty na zajęciach artystycznych, w tym krótkie etiudy teatralne oraz hapenning „CYBERZAMKNIĘCI”. Przesłaniem tej formy sztuki był obraz wirtualnego świata, w którym często zamyka się współczesne dziecko. Niestety czasami ten świat staje się ważniejszy niż otaczająca rzeczywistość. Artystyczny eksperyment pokazał jaką pokusą dla najmłodszych stały się dźwięki znanych gier komputerowych oraz makieta smartfona, stanowiąca drzwi do tajemniczego pomieszczenia, wypełnionego mrocznymi postaciami.
Realizacja projektów grupy teatralnej SToP stwarzała warunki do twórczego rozwoju wielu obszarów artystycznych zainteresowań i talentów, w tym warsztatu reżyserskiego, scenograficznego oraz aktorskiego w zakresie dykcji i emisji głosu, a także ruch sceniczny i interpretacji tekstów.