Zostać przedsiębiorczym
Uczniowie obecnej klasy III a gimnazjum trzeci rok realizowali innowacyjny projekt „Zostać przedsiębiorczym” opracowany przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
W II części projektu uczniowie realizowali poznane w części pierwszej zasady działań w praktyce, wypracowywali wnioski oraz tworzyli warunki do kolejnych działań.
Przekrój podejmowanych działań był różnorodny. Od mniejszych działań typu zorganizowanie imprez klasowych, przedstawień, po projekty o skali wykraczającej poza mury szkoły np. wycieczki, zaangażowanie w wolontariat itp. Chętnie wspierali młodszych kolegów i koleżanki podczas realizacji obowiązkowego projektu edukacyjnego. Uczniowie pozytywnie ocenili swoje działania. Wskazywali na zdobycie nowych umiejętności i kompetencji, takich jak zarządzanie własnym czasem i budżetem oraz praca w grupie. Często ujawniały się ich zdolności przywódcze i organizacyjne, każdy miał coś do zaproponowania. Podczas realizacji projektu mieli możliwość wyrażania swoich potrzeb, bronić swojego zdania, zaistnienia na forum klasy, szkoły.
Przedsiębiorczość spółdzielcza
Prowadząc działania w ramach Spółdzielni Uczniowskiej uczniowie zapoznawali się z podstawowymi pojęciami z dziedziny przedsiębiorczości, marketingu i rachunkowości. Poznali zasady bezpieczeństwa i organizacji stanowiska pracy. Zapoznali się z dokumentacją rachunkową niezbędną do prowadzenia sklepiku tj. raport kasowy, dokument KW i KP, kwit przychodowy, protokół przyjęcia towaru, odpisania strat a następnie systematycznie prowadzili tę dokumentację. Zgodnie z systemem ewidencjonowania sprzedaży dziennej i tygodniowej, tworzyli raporty niezbędne do miesięcznego rozliczenia sprzedaży.
Góra grosza
Już od kilku lat organizujemy w naszej szkole ogólnopolską akcję Góra Grosza, której organizatorem jest Towarzystwo Nasz Dom, a partnerem Poczta Polska. Akcja na stałe wpisała się
w życie naszej społeczności szkolnej. Monety (grosze) zbierają rodzice, babcie i dziadkowie, angażują się w nią całe rodziny. Celem akcji jest zebranie funduszy na pomoc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną, a w Polsce jest ich aż 70 tysięcy. Pomoc będzie im udzielana m.in. poprzez organizowanie i tworzenie programów, które będą kształtować atmosferę spokojnego i bezpiecznego dorastania. Zebrane środki trafią do zawodowych rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka, domów dla dzieci i innych placówek opiekuńczo – wychowawczych. W tym roku przypadła XVII edycja akcji, trwającej od listopada do grudnia 2016. I w tym roku w szkole zebrano pokaźną kwotę.
PKO BP – SKO
Działalność SKO w naszej szkole odbywa się pod patronatem Banku PKO BP w Ostrołęce. W programie uczestniczą uczniowie klas podstawowych w wieku 5-13 lat. Dzieci czerpią z uczestnictwa w SKO praktyczną wiedzę o finansach i ekonomii, uczą się zasad oszczędzania zarówno w teorii, jak i w praktyce. Czerpią również realne zyski z lokowania swoich środków na indywidualnych kontach w PKO Banku Polskim, które wzorowane są na rachunkach ich rodziców. Uczą się przedsiębiorczości oraz zyskują niezbędne do radzenia sobie w dorosłym życiu umiejętności. Przewodnikami po dziecięcym świecie pieniędzy są Kuba Pieniążek i sympatyczna żyrafa, Lokatka.
Bohater ON
Uczniowie naszej szkoły włączyli się w ogólnopolski projekt BohaterON. Celem całego przedsięwzięcia było upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Bohaterowie, którzy brali w nim udział, poświęcili wszystko, by walczyć o swoją i naszą wolność. Ci ludzie nadal są wśród nas i chociaż są niezwykle ważni, pamięć o nich z biegiem lat zanika. Wysłaliśmy 30 kartek, aby powiedzieć „dziękuję” Powstańcom Warszawskim za ich poświęcenie. Tegoroczna „Kartka dla Powstańca” jest kontynuacją inicjatywy zapoczątkowanej z okazji 70 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Honorowy patronat nad projektem objęła Minister Edukacji Narodowej, a w promocję akcji włączyli się aktorzy popularnego serialu „Czas Honoru”.